Ik geef les aan individuele leerlingen of aan groepjes van twee leerlingen.
Het geven van bijles op individuele basis kan heel effectief zijn, omdat het de mogelijkheid biedt om in korte tijd veel materie te behandelen met aandacht voor de specifieke leemtes in de kennis en vaardigheden van de leerling.
Soms is het werken met een groepje van twee leerlingen effectiever, omdat ze elkaar kunnen motiveren, andere perspectieven kunnen aandragen voor het begrijpen of oplossen van problemen of elkaar in hun eigen woorden kunnen stimuleren om meer inzicht te krijgen in het wiskundige probleem waarmee ze geconfronteerd worden.
Vaak vormt het leren luisteren, vragen stellen en verwoorden van oplossingen een belangrijke stap in het ontwikkelen van zelfvertrouwen, waarbij leerlingen beter met de inhoud van de lesstof weten om te gaan in de klas en in groepswerk op school.
Als ik bijles geef aan twee leerlingen tegelijk, doe ik dat alleen als ze vrienden, vriendinnen of klasgenoten zijn van elkaar, in hetzelfde leerjaar zitten en dezelfde leermethode gebruiken op school.